„Ziua naţională fără tutun” este marcată anual, în a treia joi a lunii noiembrie, printr-o inițiativă care atrage atenția publicului și a decidenților politici în legătură cu enorma povară socială (boli/ dizabilități/ decese premature) generată de consumul de tutun, ca punct de plecare pentru inițierea de modificări comportamentale și măsuri legislative adecvate.
În contextul generat de pandemia COVID-19, anul acesta campania se desfășoară pe toata durata lunii noiembrie și are ca slogan „COVID-19—UN MOTIV ÎN PLUS PENTRU A RENUNȚA LA FUMAT!”. Ea urmărește reducerea prevalenţei persoanelor care consumă tutun, chiar şi în scop experimental, printr-o informare şi conştientizare cu privire la efectele nocive ale tutunului, indiferent de forma în care este utilizat (produse clasice, produse noi sau ţigară electronică) și la riscul suplimentar generat de asocierea fumatului cu infectarea cu SARS-COV2. Obiectivele campaniei sunt creşterea numărului de persoane care aleg să nu înceapă să fumeze, precum şi a celor care renunţă la fumat, protecţia faţă de expunerea la fumul de tutun, prevenirea experimentării unor produse cu tutun promovate ca fiind mai puţin nocive.
„Datele cumulate până în prezent sugerează că fumatul/vaping-ul se asociază cu o severitate crescută a bolii. În România se înregistrează o prevalență semnificativă a consumului de tutun, peste 5 milioane şi jumătate de fumători. Studiul GATS România 2018 a arătat că PREVALENȚA CONSUMULUI DE TUTUN ÎN ROMÂNIA ESTE DE 30,7%. Mai mult de 4 din 10 români în vârstă de cel puțin 15 ani fumează 20 sau mai multe țigări pe zi și 3,4% (203.000) din populaţia adultă a României utilizează curent țigări electronice. Consumul produselor noi de tutun (produsele cu tutun care se încălzeşte şi al ţigărilor electronice se conturează ca o ameninţare la adresa sănătăţii populaţiei, mai ales în lumina celor mai recente date privind impactul pe sănătate al acestor produse (efecte hepatolitice observate în studii experimentale pentru produsele cu tutun care se încălzeşte, respectiv pneumonia de tip chimic pentru ENDS)”, se precizează într-un comunicat de presă al DSP Vrancea.
În același document se mai arată că, în intervalul 2011 – 2018, consumul de tutun în România a crescut cu 14,9%, mai ales prin creşterea consumului în rândul tinerilor din grupa de vârstă 15-24 de ani (cu o creştere relativă de 48,3%) şi al femeilor (cu o creştere relativă de 27%), în condiţiile în care proporţia celor care au avut o tentativă de renunţare la fumat în ultimul an a suferit o scădere relativă semnificativă, comparativ cu 2011 (de 37%), chiar dacă aproape 5 din 10 fumători (48,2%) afirmă că vor să se renunţe la acest obicei în viitor.
În România, Campania cu sloganul „COVID-19—UN MOTIV ÎN PLUS PENTRU A RENUNȚA LA FUMAT!” este coordonată metodologic de Ministerul Sănătăţii prin Institutul Naţional de Sănătate Publică.