Sâmbătă, 28 septembrie, Școala Gimnazială ”Anghel Saligny” a organizat prima ediție a Simpozionului Internațional ”Deschis pentru incluziune”, implementat de către coordonatorii proiectului ERASMUS+ cu același nume, profesorii Grigoriu Elena- Ramona și Vucmanovici Rodica. Acest eveniment on line, marchează si finalizarea proiectului de mobilități școlare, derulat in perioada septembrie 2023- septembrie 2024.
Cuvântul de deschidere a fost susținut de către d-l profesor Mircea Lazăr, care, în calitate de director al Școlii Gimnaziale ”Anghel Saligny” a urat celor aproximativ o sută de participanți din țară și de peste hotare, un cordial ”Bun venit!”, subliniind totodată faptul că, prin această inițiativă, școala pe care o reprezintă nu face altceva decât să răspundă nevoii profesorilor de a-și perfecționa demersul didactic în vederea incluziunii copiilor cu nevoi speciale, preluând și adaptând exemple de bune practici. Am avut de asemenea plăcerea de a o avea alaturi de noi pe doamna Inspector Învăţământ special și special integrat prof. Gabriela Vida, care a subliniat importanta dezvoltarea practicilor inclusive.
În prima secțiune a lucrărilor simpozionului s-a remarcat atât intervenția d-nei Lara Mendes, psihoterapeut și formator pentru adulți în vederea facilitării incluziunii din Portugalia, precum și cea a invitaților experți din Italia, profesorii Angela Scagliusi și Mirela Bacita, care au prezentat strategii didactice adaptate și personalizate, din cadrul unor activități desfășurate cu clasele de elevi în rândul cărora se află și elevi atipici.
Cea de-a doua secțiune a simpozionului a fost rezervată schimbului de bune practici. Numeroși profesori au împărtășit colegilor din experiența la clasă, au prezentat planuri de intervenție personalizată, fișe adaptate de lucru, metode și procedee didactice individualizate, toate aceste materiale urmând a fi incluse într-un volum tipărit, oferind astfel un suport care să faciliteze adaptarea scenariului didactic la nevoile speciale ale elevilor, nevoi care au la bază o problematică variată.
Ultima secțiune a fost rezervată diseminării de proiecte Erasmus+ pe tema incluziunii. Au fost invitați să ia cuvântul profesori care au implementat astfel de proiecte atât în România cât și în alte țări ale Uniunii Europene. Printre aceștia s-au numărat dl Andrei Babir, profesor psihopedagog din Iași, premiat de către Comisia Europeană pentru proiectul anului 2024 cu premiul ”Inovație în educație” și d-na Daniela- Maria Arion, profesor de educație socială din Cluj, implicat în scrierea și implementarea a numeroase proiecte ETwinning și Erasmus+, proiecte de asemenea premiate, de către Comisia Europeană.
Participarea în număr mare la acest simpozion a demonstrat dorința de a crea atât o comunitate de schimb de bune practici privind educația incluzivă, precum și a unei rețele de colaborare pentru proiecte viitoare finanțate prin Programul Erasmus+ si nu numai.
34